Meteen naar de inhoud
Home » Blog » We moeten meer bewegen

We moeten meer bewegen

paar blauw-witte Adidas hardloopschoenen - we moeten meer bewegen - ikwiltherapie.nl

We moeten meer bewegen, maar wat te doen wanneer je geen dure kleding en abonnementen wil?
Ik wil Therapie zet een aantal tips voor je op een rij om te gaan hardlopen.

We moeten meer bewegen, hardlopen…

Hardlopen, je hebt niets anders nodig dan een paar schoenen, vrijwel iedereen kan het en je kunt het direct vanuit je deur doen. Een laagdrempeliger sport dan hardlopen ga je niet vinden.
Die laagdrempeligheid heeft wel een keerzijde, hoe motiveer je jezelf? Wat kan helpen, is van hardlopen iets sociaals te maken. Samen met iemand hardlopen en samen inschrijven voor een hardloopwedstrijd. Dat hoeft natuurlijk niet meteen een halve marathon te zijn. Stel voor jezelf een haalbaar doel. Want wanneer je jouw doel haalt, ga je ervaren dat het steeds beter gaat en dat geeft zin om weer een rondje te gaan hardlopen.

Ga zingend hardlopen

Wandel de deur uit, jog de hoek om en ren een stukje in het park. Maar in plaats daarvan willen de meesten te snel, te veel en te hard. Ga niet de deur uit rennen, je staat dan tweehonderd meter verder hijgend tegen een lantaarnpaal. Vanaf dat moment is dat je associatie met hardlopen.
Dat is te voorkomen met een hartslagmeter, maar het kan ook anders, wanneer je tijdens het lopen niet een paar zinnen kunt zingen, dan ga je te hard. Test het gerust uit…

Beginnersschema’s op het internet

Voor een goed plan zijn op internet allerlei beginnersschema’s te vinden, maar ook hardloopapps Runkeeper en De Nike Run Club kunnen handig voor je zijn. Als beginner kan je in een week of tien opbouwen naar een half uur hardlopen. Apps maken doelen ook kleiner, een kleiner doel is haalbaarder dan een groot doel. In een paar maanden een bepaald aantal kilometer kunnen lopen is zo’n groot doel. Bovendien is een procesdoel zoals elke week lopen eenvoudiger te halen dan een doel gebaseerd op een uitkomst. Kleine doelen halen motiveert je als beginner het meest.


Een goede stok achter de deur van app zijn pushmeldingen. Maar die kun je ook zelf maken, wanneer je in de avond je hardloopkleding klaar gaat leggen, is dat ’s ochtends een soort push melding om je aan je voornemen te herinneren. Tegelijk is het een afspraak met jezelf.
Het was een kleine moeite om je kleding klaar te leggen, toch maakt de moeite die je er dan al in hebt gestoken het moeilijker om níét te gaan hardlopen. Dus een stok achter de deur!

De hardlooproutine

Een klein beetje opscheppen door je hardlooprondje te delen op sociale media kan effectief zijn.
De valkuil is dat mensen zichzelf overschatten en te hard gaat, je kan je enthousiasme ook laten zien door een leuke foto te delen. Tegelijk moeten we accepteren dat er altijd mensen zijn die sneller zijn. Kijk niet naar mensen die harder lopen, maar naar de mensen die thuis op de bank zijn blijven zitten.

Om het sporten op lange termijn vol te houden, is het belangrijk om motivatie in te wisselen voor routine, omdat motivatie fluctueert. Slecht geslapen? Geen zin? Slechte dag op het werk?
Routine is veel krachtiger, kies daarom een vast moment om te lopen. En wat als je dan een keer geen zin hebt? Doe dan het minimale: desnoods ren je een paar honderd meter, zolang je maar loopt. Dat klinkt gek, maar dit is goed om de routine in stand te houden, iets wat op lange termijn je gedragsverandering in stand houdt. En het mooie is: als je dan toch al bezig bent, raak je gemotiveerd en willen de meesten van ons niet meer stoppen.

Succes met het meer bewegen!


Sportblessure opgelopen? Zoek een fysiotherapeut in jouw stad.